lördag 7 december 2013

Rudolf Steiner

Rudolf Steiner

Biografisk Bakgrund

Rudolf Steiner 1861-1925, är född i Donji Kraljevec, det som idag är Kroatien.
Han var en österrikisk filosof, litteraturvetare, lärare, pedagog, konstnär, arkitekt, dramatiker, social tänkare, naturforskare och esoteriker. Han studerade från 18 års ålder, matematik, fysik, kemi och naturhistoria. Vid 21 års ålder fick han, på förslag av Karl Julius Schröer, som uppgift att publicera Goethes naturvetenskapliga arbeten i Joseph Kürchners utgåva av tysk nationallitteratur.
Och det var på den vägen han vandrade uppåt. Privatlärare, författare av vetenskapliga artiklar (en del om geologi och mineralogi), doktorerade inom epistemologins grundläggande frågor och inom fler områden, är några av hans arbeten under hans halva livstid.

Vid sekelskiftet tog hans liv en ny vändning och han vart inbjuden att föreläsa för ett teosofiskt sällskap där han också vart en viktig person. Han var med där i runt 10-11år och under tiden kom han att forma, vad han kallade en antroposofisk andevetenskap, som har rötter både hos Platon, Thomas av Aquino och Aristoteles.



Känd För

I och med sina arbeten mellan 1880-1900 talet blev han välkänd som vetenskapsman och kulturpersonlighet. Men det han är mest känd för är Waldorfpedagogiken.

Pedagogiken förmedlas i waldorfskolor där den baserar på barnets tilltro och förundran inför världen, och strävar efter att bygga upp barnets trygghet och förtroende till världen som en intressant och god plats att leva i.

Barnen lär sig via efterhärmning och åt traditionella hushållsaktiviteter såsom städning, diskning och matlagning m.m.
Och i de yngre klasserna ägnas mycket tid till rytm, rörelse, färg, form, recitation, sång och musik.
Det framhäver en lättare förståelse och bygger upp det som utifrån är ”skönt” i bred betydelse.

I de högre klasserna så börjas det med en mer medveten experimentell och vetenskaplig utbildning samt iakttagande och reflekterande, en förståelse av vad som är sant i världen, baserat på personlig erfarenhet, tänkande och omdömesbildning.
Målet med waldorfpedagogik är att göra det möjligt för eleverna att så fullt som möjligt som vuxna i frihet välja och följa sin individuella väg genom livet.





Hur en vision om hur människan idag har förstört världen kan se ut.

Grundtankar

1919 var året då första Waldorfskolan grundades och det efter första världskriget. Det var en del av en social rörelse, tregrening av samhället.
Baseras på dessa tre:
  • Frihet inom kulturlivet.
  • Jämlikhet inom rättslivet.
  • Global ekonomisk solidaritet inom näringslivet.

Som villkor för skolan angav Steiner fyra principer:
  1. Den skulle vara öppen för alla barn.
  2. Den skulle tillämpa gemensam undervisning för pojkar och flickor.
  3. Den skulle vara en enhetlig 12-årig skola.
  4. Lärarna som undervisade barnen skulle själva bestämma över undervisningen, med minimal inblandning från staten och ekonomiska intressen.
Människosyn

Rudolf Steiners människosyn. Denna är baserad på grundtankar som kan formuleras: Människan utvecklas enligt lagbundenheter i såväl kroppslig som själslig och andlig bemärkelse. Under uppväxten vävs det helt unika livsmönstret för varje enskild individ.

Pedagogisk situation

Min tolkning är att klassrum är i färgglada toner och trä samt stora öppna ytor med tanke på att det ingår mycket rörelse och dans i utbildningen. Mycket av utbildningsmaterialet finns i klassrummen nära till hands.
Det är miljövänligt och det även de leksaker de använder sig utav och rent ifrån teknik och det istället är mycket natur, andliga och själsliga saker som pryder väggar och öppna ytor.

File:2013.03 SOLvik.jpg 

Solvikskolan, en Waldorfskola i Järna.

Kritiserad för

En del av den kritik han har fått för sin pedagogik är att läran som ges i skolorna är hemlig och endast för de utvalda och det omfattar även föräldrarna. Samt att de har en hetsjakt på de som antingen bara är rent kritiska mot skolorna och Rudolfs teorier men även och synnerligen på dem som gått i någon av världens alla waldorfskolor som sen öppet ger kritik för den utbildning och tillvägagångssättet de använder sig av. Det har även kommit på tal att den endast grundad på andliga principer än vetenskapliga.

5 Ord:

Materialism : Egentligen så har han ingenting med materialismen att göra då enligt hans teorier så är det materiella bara en illusion. Det är andligheten som är viktig och ska prägla våra liv.

Integritet (Intellektuell och/eller Andlig) : Han har fått okänt antal människor att tro att färgade människor inte kan utveckla en andlighet då de ligger längst i botten av raserna och det är som en reinkarnation där de återföds och det är endast när de inkarneras som de kan nå toppen av den andliga evolutionen. Alltså så har vissa människor ingen betydelse och deras integritet betyder eller har inget värde. Vilket även går emot hans första princip gällande waldorfskolorna, att den ska vara öppen för alla barn(?)!

Omdaning : En elev kan alltid förbättra sig i att hitta sin andlighet och finna balans mellan Lucifer (som står för kreativitet, skönhet och religiositet) och Ahriman (som symboliserar det materiella, vetenskapen och intellekt). För finner de inte balans så brakar allt samman.

Kreativitet : De första 6 åren så ska de försöka beskriva den andlighet och visioner de får från allt levande genom att rita och måla på ett väldigt restriktivt vis och med begränsade färger. Och det kreativa skapandet fortsätter genom hela skolgången.


Pragmatisk : Jag gissar på att Waldorf-Astoria cigarettfabrik som frågade Rudolf att komma med ett nytänkande och ny skolform till de arbetande på fabriken ville ha ett resultat. Och med tanke på att det än idag lever vidare och finns utspridda i stora delar av världen så har deras pedagogik, teorier, utbildningssätt gett resultat nog att få finnas kvar.

Sen vad varje enskild människa som sätter sig in i denna värld anser och tycker är en helt annan femma!


Johanna, Kenna och Caroline.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar