måndag 2 december 2013

Friedrich Fröbel

Biografi:
Friedrich Fröbel levde mellan 1782 och 1852 i Sydtyskland. Han förlorade sin mamma i tidig ålder och i saknad till sin mors omtanke och kärlek blev trädgården då hans tillflykt och trygghet. Så småningom började han att undervisa i en förnäm privatskola för pojkar. Han startade sin egen skola år 1817, men kom fram till att det var tiden före skolan, barnaåren, som var det viktigaste i uppfostran. Han inrättade år 1839 en skola för barn i förskoleåldern.

Känd för: Ursprunget till dagens förskola eller som då döptes det till "Kindergarten", vilket översatt till svenska blir "barnträdgård". Friedrich mest omtalade verk är boken "Människofostran" (Menschenerziehung).

Grundtankar:
Människan är i grunden god men uppfostran kan skada barnets utveckling till en hel och god människa.

Människosyn:
Det är viktigt att låta barnen pröva sig fram, konstruera och upptäcka - barnen är och förblir då skapande.

Pedagogisk situation:
- Pedagogen ska inte undervisa barnet i kunskaper utan i uppfinnandet, utforskandets konst, ge verktyg - inte färdiga lösningar.
- Självverksamhet och lek var de viktigaste principerna för att barnen skulle växa upp till fria tänkande människor, original - inte kopior.
- Pedagogen skulle ge näring åt barnens funderingar så att de själva kunde upptäcka och se handlingen.

Kritiserad för:
I början på 1900-talet fick Fröbelpedagogiken kritik av bland andra filosofen John Dewey. Kritiken gällde Fröbels teori om utvecklingslager och en universell metod. Just denna teori kom i konflikt med Deweys uppfattning om barnets naturliga begåvning och den personliga erfarenhetens betydelse. Dewey ansåg också att det genom estetiska aktiviteter var möjligt att uppnå högsta formen av erfarenhet och det var betydelsefullt för barnets utveckling.  I Sverige blev kritiken mot Fröbel allt starkare på 1930-talet, vilket ledde till en ny förskollärarutbildning och en pedagogik influerad av bl.a. Dewey.

5 ord som beskriver Fröbels pedagogik:

  • Intuition - lär sig att gå på magkänsla istället för fakta.
  • Kreativ - lär sig att hitta egna lösningar på problemen. 
  • Trial  and  error - lär sig av sina misstag genom att själv pröva sig fram.
  • Existensialism - barnet är vad den själv gör sig till.
  • Pragmatisk - barnet lär sig av egna erfarenheter vad som fungerar praktiskt mer än vad de får lära sig teoretisk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar