söndag 1 december 2013

John Dewey

John Dewey 1859-1952

Biografi
John Dewey är född 1859 i Burlington i Vermont, han dog 1 juni 1952 i New York City.
Han började vid 21 års ålder undervisa på en highschool men sa upp sig för förmån för studierna.
1882 började han men doktorandstudier vid John Hopkins University på detta följde en lång och innehållsrik akademisk karriär.
1889 blev han anställd som professor vid University of Michigan efter fem år flyttade han till University of Chicago där han ledde institutionen för filosofi, psykologi och pedagogik och 1904 fortsatte han till Columbia University där han blev emeritus 1930.

Till skillnad från många samtida akademiker, engagerade sig Dewey i samhällslivet utanför universitetsvärlden. Bland annat grundade han 1896 en försöksskola tillsammans med sin hustru Alice Chipman Dewey. Försöksskolan kom att bli en av de mest omtalade vid den tiden. Dewey var en av grundarna av American Civil Liberties Union och the China Institute in America. I mitten av 1930-talet deltog han i en kommission för att undersöka anklagelserna mot Lev Trotsij in de s.k. Moskvarättegångarna.

Känd för
Han är kallad för en Amerikansk filosof och pedagog med stort inflytande på reformpedagogikens uppfostringsteorier. Dewey var som filosof en av de ledande inom den pragmatiska riktningen; det som praktiskt fungerar ses som en korrekt uppfattning av omvärlden. Han är mest känd för att ha myntat uttrycket (”learn by doing”). John Dewey grundade en experimentskola vid University of Chicago 1896 och flyttade till 1904 till Columbia University, där han var verksam till sin död.
Hans pedagogiska filosofi, enligt vilken undervisningen knyta an till elevens individuella intressen och läggning, anammandes an den s.k. progressivismen i amerikansk pedagogik.
John Dewey är framför allt känd som en av pragmatismens frontalfigurer. Dewey myntade begreppet "learning by doing", vilket är en aktivitetspedagogik där teori, praktik, reflexion och handling hänger ihop. Kunskap måste kunna bli till nytta och ha verklighetsanknytning.

Grundtankar
I Demokrati & Utbildning försöker Dewey ta vid där Platon och Rousseau slutade, och finna ett sätt att demokratisera utbildningsväsendet, detta genom att sätta dessa teorier samman med bl.a. Lev Vygotsky. Dewey kritiserar Rousseau för att vara alltför individualistisk, och Platon för att vara alltför inriktad på kollektivet. Distinktionen mellan individens väl och samhällets vänder sig Dewey emot, och menar att det råder ett ömsesidigt förhållande, där de båda utvecklas tillsammans, att det inte råder någon egentlig motsättning mellan begreppen, och att de inte fullt kan skiljas från varandra. I senare arbeten skulle han dock erkänna att vissa individers mentala processer kunde få konsekvenser för samhället i stort, och därför kunde ses som överordnade.

Människosyn

John Dewey var ateist och sekulär humanist. Dewey medverkade i olika humanitära aktiviteter från 1930-talet – 1950-talet. Deweys människosyn beskrivs bäst med ett han egna ord från en artikel med rubriken ”Vad humanism betyder för mig” publicerad i juni 1930-års nummer av thinker 2.


”Vad humanism betyder för mig är en expansion, inte en sammandragning, av mänskligt liv, en expansion där naturen och vetenskapen om naturen görs de villiga tjänare mänskligt goda.”

Pedagogisk situation

Som pedagog ville han överbrygga klyftan mellan tanke och handling; eleverna skulle lära sig genom att i skolan utföra praktiska uppgifter.

Dewey hävdar ständigt att utbildning och lärande är sociala och interaktiva processer, och därmed själva skolan är en social institution genom vilken sociala reformer kan och bör ske. Dessutom trodde han att eleverna trivs i en miljö där de får uppleva och interagera med läroplanen, och alla elever ska ha möjlighet att delta i sitt eget lärande.

Idéerna om demokrati och sociala reformer ständigt diskuteras i Deweys skrifter om utbildning. Dewey gör starka argument för vikten av utbildning, inte bara som en plats för att få innehåll kunskap, men också som en plats att lära sig att leva. I hans ögon, bör syftet med utbildningen inte kretsar kring förvärv av en förutbestämd uppsättning färdigheter, utan snarare att förverkliga sin fulla potential och förmåga att använda dessa kunskaper för det större goda.

Kritiserad för

Dewey anses vara en symbol för liberalism av många historiker, och ibland beskrevs som ”farligt radikal”. Under tiden blev Dewey starkt kritiserad av amerikanska kommunister för att han argumenterade mot stalinismen och hade filosofiska skillnader mot Marx, identifierade han sig själv som en demokratisk socialist.
Å andra sidan har en del konservativa kallat Dewey för en Sovjetisk försvarare.

Fem ord som beskriver Deweys pedagogik

Hans pedagogiska grundsyn är enligt mig väldigt kreativ och empatisk pga. att hans pedagogik är långt ifrån hur skolan är uppbyggt under hans tid och dessa idéer om skolan funkar även i dagens skola. Jag tycker även att Dewey hade en stark karisma och integritet för att kunna få med sig många i sitt tänk.


                                          John Dewey: His life and work.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar