John Dewey 1859-1952
Biografi
John Dewey är född 1859 i
Burlington i Vermont, han dog 1 juni 1952 i New York City.
Han började vid 21 års
ålder undervisa på en highschool men sa upp sig för förmån för studierna.
1882 började han men
doktorandstudier vid John Hopkins University på detta följde en lång och
innehållsrik akademisk karriär.
1889 blev han anställd
som professor vid University of Michigan efter fem år flyttade han till
University of Chicago där han ledde institutionen för filosofi, psykologi och
pedagogik och 1904 fortsatte han till Columbia University där han blev emeritus
1930.
Till skillnad från många
samtida akademiker, engagerade sig Dewey i samhällslivet utanför
universitetsvärlden. Bland annat grundade han 1896 en försöksskola tillsammans
med sin hustru Alice Chipman Dewey. Försöksskolan kom att bli en av de mest
omtalade vid den tiden. Dewey var en av grundarna av American Civil Liberties Union
och the China Institute in America. I mitten av 1930-talet deltog han i en
kommission för att undersöka anklagelserna mot Lev Trotsij in de s.k.
Moskvarättegångarna.
Han är kallad för en
Amerikansk filosof och pedagog med stort inflytande på reformpedagogikens
uppfostringsteorier. Dewey var som filosof en av de ledande inom den
pragmatiska riktningen; det som praktiskt fungerar ses som en korrekt
uppfattning av omvärlden. Han är mest känd för att ha myntat uttrycket (”learn
by doing”). John Dewey grundade en experimentskola vid University of Chicago
1896 och flyttade till 1904 till Columbia University, där han var verksam till
sin död.
Hans pedagogiska
filosofi, enligt vilken undervisningen knyta an till elevens individuella
intressen och läggning, anammandes an den s.k. progressivismen i amerikansk
pedagogik.
John Dewey är framför
allt känd som en av pragmatismens frontalfigurer. Dewey myntade begreppet
"learning by doing", vilket är en aktivitetspedagogik där teori,
praktik, reflexion och handling hänger ihop. Kunskap måste kunna bli till nytta
och ha verklighetsanknytning.
Grundtankar
I Demokrati & Utbildning försöker Dewey ta vid där Platon och
Rousseau slutade, och finna ett sätt att demokratisera utbildningsväsendet,
detta genom att sätta dessa teorier samman med bl.a. Lev Vygotsky. Dewey
kritiserar Rousseau för att vara alltför individualistisk, och Platon för att
vara alltför inriktad på kollektivet. Distinktionen mellan individens väl och
samhällets vänder sig Dewey emot, och menar att det råder ett ömsesidigt
förhållande, där de båda utvecklas tillsammans, att det inte råder någon
egentlig motsättning mellan begreppen, och att de inte fullt kan skiljas från
varandra. I senare arbeten skulle han dock erkänna att vissa individers mentala
processer kunde få konsekvenser för samhället i stort, och därför kunde ses som
överordnade.
Människosyn
John Dewey var ateist och
sekulär humanist. Dewey medverkade i olika humanitära aktiviteter från
1930-talet – 1950-talet. Deweys människosyn beskrivs bäst med ett han egna ord
från en artikel med rubriken ”Vad humanism betyder för mig” publicerad i juni
1930-års nummer av thinker 2.
”Vad humanism betyder för
mig är en expansion, inte en sammandragning, av mänskligt liv, en expansion där
naturen och vetenskapen om naturen görs de villiga tjänare mänskligt goda.”
Pedagogisk situation
Som pedagog ville han
överbrygga klyftan mellan tanke och handling; eleverna skulle lära sig genom
att i skolan utföra praktiska uppgifter.
Dewey
hävdar ständigt att utbildning och lärande är sociala och interaktiva
processer, och därmed själva skolan är en social institution genom vilken
sociala reformer kan och bör ske. Dessutom
trodde han att eleverna trivs i en miljö där de får uppleva och interagera med
läroplanen, och alla elever ska ha möjlighet att delta i sitt eget lärande.
Idéerna
om demokrati och sociala reformer ständigt diskuteras i Deweys skrifter om
utbildning. Dewey gör starka argument
för vikten av utbildning, inte bara som en plats för att få innehåll kunskap,
men också som en plats att lära sig att leva. I
hans ögon, bör syftet med utbildningen inte kretsar kring förvärv av en
förutbestämd uppsättning färdigheter, utan snarare att förverkliga sin fulla
potential och förmåga att använda dessa kunskaper för det större goda.
Kritiserad för
Dewey anses vara en
symbol för liberalism av många historiker, och ibland beskrevs som ”farligt
radikal”. Under tiden blev Dewey starkt kritiserad av amerikanska kommunister
för att han argumenterade mot stalinismen och hade filosofiska skillnader mot
Marx, identifierade han sig själv som en demokratisk socialist.
Å andra sidan har en del
konservativa kallat Dewey för en Sovjetisk försvarare.
Fem ord som beskriver
Deweys pedagogik
Hans pedagogiska grundsyn
är enligt mig väldigt kreativ och empatisk pga. att hans pedagogik är långt
ifrån hur skolan är uppbyggt under hans tid och dessa idéer om skolan funkar
även i dagens skola. Jag tycker även att Dewey hade en stark karisma och
integritet för att kunna få med sig många i sitt tänk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar