Reggio Emilia
-Biografisk bakgrund
Efter andra världskriget i staden Reggio Emilia i norra Italien ville kvinnorna att deras barn skulle få möjlighet att växa upp till självständiga individer utan krig och förtryck. Barnpsykologen Loris Malaguzzi var den som tillämpade metoderna.
-Känd för
Ett filosofiskt arbetssätt, förankrat i en djupt humanistisk livshållning som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta, med en stark inneboende drivkraft att utforska världen.
-Grundtankar
En av grundtankarna hos Loris är att barn vill veta. Dom skapar sin egen kunskap. Hjärnans naturliga tillstånd är att forska, att låta tankarna ställa frågor. Den vuxna ska vara medforskare och utmanare och på så sätt ska barnen få redskap att hantera och möta den komplexa värld vi lever i.
-Människosyn
Pedagogen ska inte värdera eller påverka på vilket sätt barnet vill eller ska ha möjlighet till att uttrycka sig. Bejakandet av subjektivitet, olikhet, solidaritet, samarbete och en tro på att man genom att bekräfta barnens individualitet och rättigheter på sikt kan förändra världen i en allt mer demokratisk riktning.
-Pedagogisk situation
Barnen ska uppmuntras och inspireras av miljön dessutom ska miljön utmana barnen i deras tankar och fantasi. Ofta konstruerar man miljön i form av ett torg. En mötesplats i form av en Italiensk ”piazza”. Genom att skapa en miljö som är inspirerande, självinstruerande, tillgänglig och åldersanpassad ska barnen kunna påverka sin egen vardag och på sätt ta makten över sin dag på förskolan.
-Kritiserad för
Vissa kritiker tycker att den omfattande dokumentationen av barnen stjäl tid från utvecklingen och bara är där för personalens egna utveckling.
Kreativitet - Uppmuntras för att barnen ska skapa sin egen kunskap
Grundsyn - Barnen ska få en egen uppfattning om hur saker och ting fungerar och ser ut.
Empati - Barnen får lära sig redan från grunden att respektera och bry sig om sina medmänniskor
Trial and error - Barnen uppmuntras att fortsätta försöka även om dom misslyckas med uppgiften
Solidaritet - Barnen får lära sig att gemensamt ta ansvar.
Källor; wikipedia.org
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar