1888-1939
”Kollektivpedagogikens fader”
Hans idéer var färgade av tron på marxismens och socialismens människosyn och samhällssyn, gick ut på kollektivuppfostran, med positivt grupptryck där äldre lär yngre, en social uppfostran utan fysisk bestraffning. I elevkollektivet utvecklades en fungerande arbets och ansvarsfördelning för barnen kombinerat med skolarbete, vilket Makarenko menade var att det är genom det nödvändiga arbetet som vi fostras till solidariska samhällsmedborgare.
Han var noga med att barnen och ungdomarna inte skulle tala om sitt förflutna då det kunde påverka relationerna mellan dem och ansåg att ceremonier och traditioner var viktiga. En del i rehabiliteringen och utvecklingen var att samlas i grupp med ett gemensamt projekt, ett mål och intresse, till exempel fick ungdomarna bygga en traktor tillsammans.
Andra viktiga ingredienser i Anton Makerenkos pedagogik var:
-omsorg
-strikt disciplin utan våld
-respekt
-tydliga krav
-samarbete
-demokrati,
som läkande principer. Han ansåg att det var mycket skadligt för ungdomsbrottslingarna att vänja sig vid ett planlöst liv och att alla bör förtjäna en ny chans.
Efter kommunistens fall blev Makarenko hårt kritiserad för att ha gett för mycket individuell frihet och makt åt barnet.
Hans rörelse förbjöds 1936 av Stalin.
källor: wikipedia.org, russiapedia.rt.com
Hans rörelse förbjöds 1936 av Stalin.
källor: wikipedia.org, russiapedia.rt.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar