fredag 7 mars 2014

Reklam projekt - utveckling

Fredag 7 mars



Robocop the Commercials. by cuppatee

Förra gången valde vi några reklam och tittade på vilka teknik de använder för att få vår uppmärksamhet.

Idag ska vi titta tillsammans på era reklam och se hur de fungerar.

Sen finns fler möjligheter att utveckla vår kunskap om reklam. Välj en som du tycker är mest intressant...

A) Skapa en reklam

t.ex.
en produkt eller tjänst som saknar reklam
en produkt eller tjänst som du föreställa
leka med en reklam - se exempel i bilden >

Visa din(a) reklam för klassen nästa vecka. Berätta om det.

B) Forska

Gå in till stan och fotografera/filma alla reklam som du ser under en kort period (30 minuter).
Samla alla bilder/filmer och skapa en presentation om det.

C) Praktiskt uppgift

Lär dig om hur du kan förminska reklam som du ser på internet med hjälp av https://adblockplus.org/
Gör en enkel instruktionsfilm om det som vi kan visa resten av skolan!

D) Fördjupa din kunskap

1) Fördjupa din kunskap genom att läsa/titta på nånting från bibliografi nedan.
2) Gör din egen recension/sammanfattning av vad du har läst.
3) Dela med din klass med en muntlig presentation eller skriftligt - här på klassens blogg.

E) Offentliga miljö



Samla material och förbereda en diskussion av bilden nedan:



Bibliografi

Ekström, L. & Sandberg, H. (2010). "Reklam funkar inte på mig..." Retrieved from http://www.norden.org/sv/publikationer/publikationer/2010-502

Sutherland, R. (2009). "Life lessons from an ad man" (video) Retrieved from http://www.ted.com/talks/rory_sutherland_life_lessons_from_an_ad_man Obs! Svensk text finns

Truong, A. (2014) "This Google Glass App Will Detect Your Emotions, Then Relay Them Back To Retailers" retrieved 6 March 2014 from: http://www.fastcompany.com/3027342/fast-feed/this-google-glass-app-will-detect-your-emotions-then-relay-them-back-to-retailers

Wikipedia artikel: Graffiti. Retrieved from http://sv.wikipedia.org/wiki/Graffiti



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar