fredag 14 mars 2014

Diskriminerande & sexistisk reklam



En hel del reklam som cirkulerar kan kännas diskriminerande eller sexistisk. Nedan följer några exempel på mer eller mindre skämtsamma sådana. 
Några frågeställningar att tänka på eller diskutera: 

-Reklamen är givetvis riktad till vuxna men även barn ser ju detta då till exempel busskuren kan vara tapetserad med en trådsmal svankande modell. Hur tror du/ni att barn påverkas av detta? Påverkas de alls? 

-Hur påverkas vi vuxna människor av att bombarderas med sexistisk reklam? 

-Är sån här reklam okej? Är det roligt, estetiskt snyggt eller helt enkelt bara säljande då det drar till sig blickar ? 

-Varför används ofta nakna kroppar eller saker som ska påminna om sex i reklam, speciellt i matsammanhang?

____________________________________________





Kristdemokraternas reklam är bara så tröttsam. Jag vet inte om de försöker vara roliga eller om de faktiskt menar sin slogan, bara där har de misslyckats rejält då en skämtsam reklam bör vara tydlig med sin avsikt. Tråkig, ruttet fördomsfull och bara allmänt urs. Stor tumme ner. 

 Här gör klädföretaget American Apparel reklam för en unisexskjorta. Den manliga modellen står i en bekväm pose & visar upp skjortan, medan den kvinnliga modellen står i en… inte så bekväm pose för att visa upp plagget. Kanske är det bara jag, men skjortan är inte det första man tänker på när man ser den bilden. 



Detta är visserligen en gammal reklam, men fortfarande äcklig. En sådan tur att kvinnan kan hålla nere sin vikt genom att BÅDE städa och äta torra, äckliga dietflingor! *kräks i munnen*.
 Här porträtteras mat från olika kedjor som kroppsdelar med tydliga sexuella hintar. Inte så lockande om man frågar mig… 
När ett ketchupföretag på 50-talet lanserade en ny klickkork istället för en oh så avancerad skruvkork, lanserades den med hjälp av följande reklam, till och med en tjej kan öppna    den där korken! Tur! 


 Enligt sturegallerian ska fars dag uppmärksammas genom att kära far ska bli tillfredsställd. Eller? 
 En bantningsreklam för män. Istället för att fokusera på hälsan & att må bra, verkar det viktigaste att han ska kunna se sitt kön. 


 Det bästa sättet Tom Fords reklambyrå kunde komma
på för att reklamföra deras herrparfym var genom en 
kvinnokropp. Well, det sägs ju att sex säljer… 



Som sagt… 




Den här två reklamen ovan blev faktiskt borttagen efter att diskremineringsombudsmannen surat till. 

______________________________________________


& så finns det ju också reklamföring genom att driva med sexism. En fundering; vad är det som gör denna reklamfilm lite halvrolig medan tex American Apparel - reklamen känns sexistisk på ett tråkigt och kroppsfixerat vis? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar